lo carrer del riu

lo carrer del riu

17 de gener, 2008

La darrera gira de Miriam Makeba

Als seus 75 anys, Miriam Makeba continua sent la gran ambaixadora de la música africana arreu del món. El Palau rep avui la dama sud-africana en una de les darreres oportunitats per gaudir de la seva veu: el concert d'aquesta nit s'emmarca en la gira de comiat The Farewell Tour.

La vida de Miriam Makeba ha estat marcada pel seu exili involuntari de més 30 anys de la Sud-àfrica de l'apartheid. "Va ser molt dur, sobretot quan no em van deixar tornar al morir la meva mare", recorda, però "sempre vaig creure que tornaria i avui puc dir que sóc a casa". L'exili va coincidir amb l'etapa més prolífica de la seva carrera. Anys d'èxit, amb temes com aquell "Pata, pata" del 1966 que va fer ballar el món sencer. "Als Estats Units hi vaig conèixer grans músics i en vaig aprendre'n molt, d'ells", rememora. "Era quan em van catalogar com a artista folk o world music, cosa que encara no entenc: tot és música, no?".

Artista compromesa amb la seva terra, Makeba explica les desigualtats entre l'Àfrica i l'Occident de forma senzilla: "Mentre els poderosos tinguin avarícia, res no canviarà. L'Àfrica és rica en recursos però la gent hi és pobra". Malgrat tot, no perd l'esperança que la seva música ajudi a invertir la situació. Com ha fet sempre.

Wikipedia: Miriam Makeba