lo carrer del riu

lo carrer del riu

01 de març, 2008

Un reportatge sobre l'abús dels SMS crea nervis a TV3

La darrera portada de la revista Canvi Setze no ha fet gens de gràcia en algunes dependències de TV3. El número de març d'aquesta publicació inclou un ampli reportatge en el qual queda al descobert com la gran majoria de televisions i ràdios –incloent-hi les públiques, entre les quals TV3, i en particular alguns programes de gran audiència com Els matins o Gol a Gol– obtenen un quantiós rendiment econòmic amb la participació dels teleespectadors a través de missatges de telefonia mòbil (SMS).

L'ús dels missatges de mòbil enviats pels televidents s'ha estès moltíssim en els darrers anys i hi recorren des de concursos de dubtosa credibilitat que emeten televisions locals i privades fins als programes de debat més seriosos de les grans cadenes públiques. És el cas de l'espai matinal de TV3, que dirigeix Josep Cuní, el qual ha fet de la participació de l'audiència amb els SMS una marca de la casa, amb l'emblemàtica frase «matins punt sí, matins punt no».

Tal com s'explica en el reportatge de Canvi Setze, signat pel periodista Oriol Montanyà, segons el darrer Informe de l'Audiovisual a Catalunya, de l'any 2006, el programa de Cuní recull prop de 5.000 missatges de mòbil. Si tenim en compte que el cost de cadascun d'aquests SMS per al teleespectador és d'1,20 euros –dels quals 0,60 van destinats a TV3–, és evident que aquí hi ha un bon negoci, ja que, només amb el programa dels matins, Televisió de Catalunya pot arribar a ingressar uns 3.000 euros per emissió tan sols amb els missatges de mòbil.

La gestió dels missatges SMS dels diversos programes de TV3 està externalitzada a una empresa de serveis interactius, Step2U, que té entre d'altres clients La Caixa, Telefónica i el Grup Zeta, a part de tots els canals de la Corporació. La tarifa estàndard que les operadores cobren per un missatge SMS és de 0,15 euros. Però en el cas dels SMS enviats a programes de televisió el cost sol ser molt més elevat i arribar a més d'un euro. Això és així perquè empreses com Step2U ofereixen als seus clients el que s'anomena "serveis sobretarifats", en què al cost de l'operadora s'hi afegeix un recàrrec que pot anar des de 0,30 a 1,20 euros. El client –en aquest cas, la cadena de televisió– és qui tria quina tarifa vol i el benefici extra que s'obté se'l reparteixen les tres parts: l'operadora, el client i l'empresa que gestiona el servei. Step2U sol pactar amb els clients que s'enduguin la meitat de l'import. Aquesta modalitat sobretarifada es denomina SMS Premium.

Tal com s'evidencia en la informació de Canvi Setze, la gran majoria d'espais de TV3, incloent-hi el dels matins, han optat per l'opció més cara per a l'usuari, la que costa 1,20 euros per missatge, dels quals 0,60 van a parar o bé a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals o bé a les diverses productores privades que s'encarreguen d'alguns espais concrets. Sembla que aquest reportatge no ha fet gens de gràcia a TV3. La cadena pública no ha volgut facilitar cap dada referent al volum de negoci que obté amb aquesta modalitat d'SMS. I l'empresa Step2U ha arribat a amenaçar amb accions legals contra l'editora de Canvi Setze. De la seva banda, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) no s'hi ha volgut pronunciar argumentant que l'organisme només avalua continguts audiovisuals.

Canvi16: SMS. El gran negoci