lo carrer del riu

lo carrer del riu

15 de desembre, 2009

ERC porta al Parlament una resolució de defensa del 13-D i incomoda els socis

El grup parlamentari d'ERC ha decidit portar al Parlament una proposta de resolució de reconeixement a les consultes sobre la independència que es van fer aquest cap de setmana a 167 municipis. En el mateix text, des del Parlament s'encoratja a la societat civil, als electes locals i als ciutadans a "treballar conjuntament" per a les consultes previstes pel febrer i l'abril del 2010.

ERC ha decidit presentar aquesta proposta sense consensuar-ho amb els seus socis. Aquests han dit que ho estudiaran, però el PSC ha remarcat que no són partidaris de donar suport institucional a les consultes, i ICV-EUiA s'ha mostrat molesta que ERC s'hagi saltat el "protocol" entre els socis.

El text de la proposta de resolució destaca que les consultes van aconseguir "un ampli ressò i participació", ja que gairebé 200.000 vots van ser "un resultat molt important tenint en compte la naturalesa no oficial d'aquestes consultes, el fet que fossin convocades per la societat civil i no per l'administració i el seu caràcter no decisori".

La resolució aposta per ratificar els acords presos pel Parlament els anys 1989 i 1998 sobre el dret a l'autodeterminació de Catalunya, mostra el seu "reconeixement" a les consultes del 13-D "com a expressió de la voluntat de participació política de la ciutadania en la configuració del futur de Catalunya com a nació" i agraeix "la implicació de les persones voluntàries en els municipis on s'han organitzat les consultes i a tothom que hi ha participat'"

A més, ERC vol que el Parlament encoratgi a societat civil, electes locals i ciutadans dels municipis on s'han de fer referèndums els pròxims 28 de febrer i 25 d'abril a "treballar conjuntament perquè comptin de nou amb una participació important de la ciutadania".

Les JERC i les joventuts d'Aralar despleguen una pancarta de suport a Egunkaria i a la llibertat d'expressió

Una desena de militants de les Joventuts d’Esquerra Republicana de Catalunya (JERC) i de les joventuts de la formació abertzale Aralar (Iratzarri) han desplegat aquest matí dues pancartes de suport a Egunkaria i a la llibertat d’expressió davant la seu de l’Audiència Nacional espanyola a Madrid. Sota el lema Llibertat d’expressió. Estat espanyol presó de pobles s’han desplegat dues pancartes conjuntes de les dues organitzacions juvenils d’esquerra independentista, una en català i l’altra en basc.

VilaWeb:Els periodistes d'Egunkaria tornen a negar les acusacions i recorden les tortures patides

La Generalitat aconsegueix introduir l''esmena catalana' en l'esborrany d'acord de Copenhaguen

Finalment l'ONU reconeixerà la importància dels governs no estatals en la lluita contra el canvi climàtic. La Generalitat i els seus socis de la Xarxa de Governs Regionals per a la Sostenibilitat i del 'Climate Group' han aconseguit introduir l''esmena catalana' en l'esborrany de l'acord que divendres han de tancar els 192 governs a la Cimera de Copenhaguen. L''esmena catalana' reivindica que qualsevol acord de retallada d'emissions tingui en compte els governs regionals. Així ho ha anunciat aquest dimarts el conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, 'molt satisfet pel contingut, que reconeix que s'haurà de comptar amb nosaltres en el futur, i íntimament satisfet pel fet que es digui esmena catalana'.

Carretero vol aconseguir majoria absoluta en les properes eleccions al Parlament de Catalunya

Joan Carretero, líder de Reagrupament.cat, ho té claríssim. Desitja que el seu partit, que es presentarà per primera vegada a les properes eleccions al Parlament de Catalunya, guanyi els comicis per majoria absoluta. D'aquesta manera ratifica el que fa mesos va dir que consideraria un fracàs si treien menys de 10 escons.

“I és que si un equip de futbol no surt amb la voluntat de guanyar tots els partits val més que no jugui”, ha dit Carretero a RAC 1 fent una comparació amb l'esport pel qual sent devoció. “Aquest país necessita un canvi radical en la composició del Parlament”, ha dit, “perquè tot això està podrit”.

I sense apartar-se del món del futbol, Carretero ha tornat a admetre que ha mantingut converses amb el president del FC Barcelona, Joan Laporta. Del president blaugrana ha dit que comparteixen “una mateixa visió del país” però que ara “la seva feina és liderar el millor club de futbol del món”.

Carme-Laura Gil avisa Carles Móra: 'El significat de 'precipitar-se' és 'estimbar-se''

L'exconsellera d'Ensenyament Carme-Laura Gil (CiU) reflexiona sobre la ILP que impulsa l'alcalde d'Arenys de Munt, Carles Móra, perquè se celebri un referèndum vinculant el 25 d'abril. L'avisa que 'el significat etimològic de precipitar-se és estimbar-se' i es pregunta: 'Aquells que voldrien que ens llencéssim de cap saben on ens llencem?, al buit?, al desencant?, saben que ens estimbem?...' També apunta: 'L'experiència ens ensenyen que la pressa és mala consellera i que la dissensió entre sobiranistes és una desgràcia.'

El president de Cantàbria demana que el fiscal general de l'Estat intervingui contra les consultes del febrer i l'abril

El president de Cantàbria, el regionalista Miguel Ángel Revilla, ha demanat avui que el fiscal general de l'Estat, Cándido Conde-Pumpido, intervingui en el procés de consultes populars sobre la independència si continuen proliferant arreu del país, com sembla que passarà el 28 de febrer i el 25 d'abril. Considera que són 'una cosa lamentable' i un 'disbarat' davant el qual els Estats Units, Alemanya i França 'es posen les mans al cap', perquè els catalans dediquen temps a aquestes activitats en comptes de lluitar contra l'atur.

'La crisi és la preocupació dels espanyols i no fer mascarades cada diumenge encara que els doni suport al president del Barça i quatre alcaldes nacionalistes o radicals', ha afirmat.

14 de desembre, 2009

Catalunya comença a preparar el 28-F i 'la gran onada' del 25 d'abril

La consulta sobre la independència celebrada el 13 de setembre a Arenys de Munt ha portat a que aquest cap de setmana 167 municipis més hagin preguntat per primera vegada als ciutadans si està d'acord que 'Catalunya sigui un Estat de dret, independent i social, integrat a la Unió Europea. L’endemà de l’esperat 13D, les comissions organitzadores reprenen la tasca d’organitzar les properes onades de consultes previstes pel 28 de febrer i el 25 d’abril, quan les consultes arribaran a grans ciutats com Girona, Manresa o Barcelona.

L'alcalde d'Arenys de Munt presenta una ILP perquè hi hagi un referèndum vinculant a Catalunya

L'alcalde d'Arenys de Munt i un dels portaveus de la Coordinadora Nacional de Consultes, Carles Móra, ha afirmat aquest dilluns que «es veu amb la força moral de presentar una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) perquè hi hagi un referèndum vinculant» a tot Catalunya el 25 d'abril del 2010. Així ho ha dit després de lliurar al Parlament a títol personal una proposició de llei per començar, si la Mesa del Parlament l'accepta, la recollida de signatures de la ILP. Així mateix, Móra ha negat que hi hagi desunió en el si de la Coordinadora Nacional de Consultes.

Avui: L'alcalde d'Arenys de Munt presenta una ILP perquè hi hagi un referèndum vinculant

Puigcercós es desmarca de la ILP per celebrar un referèndum vinculant el 25 d'abril

El president d'Esquerra Republicana, Joan Puigcercós, s'ha mostrat refractari a presentar una iniciativa legislativa popular (ILP) al Parlament de Catalunya per a un referèndum a nivell català per al pròxim 25 d'abril, desmarcant-se així de la proposta feta ahir per Carles Móra i d'altres responsables de la coordinadora nacional, que a títol individual tenen previst entrar aquest matí a la cambra catalana per fer la proposta. En una entrevista a TV3, Puigcercós ha dit que el resultat de les consultes no han de fer perdre de vista que encara s'ha de dur a terme 'un debat'. El president d'Esquerra creu que fins que no es conegui la sentència del Tribunal Constitucional no serà el moment de prendre cap decisió.

Bertran demana 'no espatllar la il·lusió de gairebé 200.000 persones'

Uriel Bertran 141209 CATr

Un dels portaveus de la Coordinadora Nacional per la Consulta sobre la Independència, Uriel Bertran, ha fet una crida a 'no espatllar la il·lusió de gairebé 200.000 persones' després que s'hagin obert esquerdes entre l'organització. Bertran creu que 'no s'ha de malbaratar tot el capital polític amb discussions que no venen al cas'. A més, ha negat que vulgui formar un nou partit polític, com ha afirmat aquest matí a Catalunya Ràdio l'alcalde d'Arenys de Munt, Carles Móra, motiu pel qual el director executiu d'Osona Decideix, Alfons López Tena ha criticat l'acció de la Coordinadora, en veure-hi interessos de promoció política d'alguns dels seus membres.

Els observadors internacionals remarquen 'la lliçó de gran democràcia' dels catalans

Properament emetran un informe per recomanar millores de cara a les consultes del febrer i l'abril La delegació d'observadors internacionals que van intervenir durant la jornada de votació sobre la independència de Catalunya, han destacat que aquest diumenge es va donar una 'lliçó de democràcia' a Catalunya. Així ho ha dit el líder del partit IRS (Independència República de Sardenya), Gavino Sale, qui ha declarat que 'el nucli fonamental i filosòfic del dret a l'autodeterminació no pressuposa cap autorització de l'estat central'. Mentre, Daniel Turp, vicepresident del Partit Quebequès, ha ressaltat 'l'honestedat i el caràcter democràtic del referèndum'. Assegura que 'el clima general de la consulta era de convivència i que els catalans que van anar als col·legis electorals semblaven contents de tenir la possibilitat d'expressar la seva opinió del estatus polític de Catalunya'.

Notable ressò a la premsa internacional de la victòria esclatant del 'Sí'

La premsa internacional desplaçada aquest cap de setmana a Catalunya s'ha fet avui un notable ressò dels 200.000 votants que van participar en el referèndum sobiranista d'ahir i de l'ampli suport popular que va aconseguir el Sí i el fet que la consulta no fos vinculant.

BBC: Spain's Catalonia region in symbolic independence vote

Le Monde: Le oui "informel" des Catalans à l'indépendance

Le Figaro: Référendum symbolique sur l'indépendance catalane

20 minutes: Des Catalans peu mobilisés

RAI: Referendum informale sull'indipendenza della Catalogna: vince il si'

Focus: Volksabstimmung – Mehrheit stimmt für Unabhängigkeit von Spanien

Die Zeit: Katalanen votieren für Unabhängigkeit

Euronews: Separatists step up Catalan autonomy drive

EITB: El "sí" arrasa en Cataluña, pero la participación no llega al 30%

Gara: Gran satisfacción de los promotores por el 30% de participación

Marianne2: L'indépendance plébiscitée en Catalogne

Els germans Centelles exigeixen disculpes a Puigcercós i neguen un "xantatge" d'Hisenda

Els germans Centelles exigeixen disculpes al president d'ERC, Joan Puigcercós, i neguen que hagin patit un "xantatge" d'Hisenda per tal que donessin l'arxiu fotogràfic d'Agustí Centelles al Ministeri de Cultura.

Els fills de l'il·lustre fotògraf remarquen que disposen dels certificats que acrediten tenir en regla els pagaments. A través d'un comunicat emès aquest dilluns al migdia, demanen a Puigcercós que es disculpi públicament.

En declaracions, Octavi Centelles ha assegurat que no tenen cap intenció de repensar-se la seva decisió. Els dos germans han presentat aquest dilluns a Reus una exposició amb imatges del seu pare, acte en el qual han declinat fer cap comentari al respecte.

Neu a Miravet

De manera tímida, com qui no gosa, la neu ha aparegut aquesta tarda a Miravet. En podrem gaudir demà matí? Desembre que arribes
amb Sant Nicolau,
la neu que tu portes
fa el cim més suau. (Miquel Martí i Pol)

13 de desembre, 2009

Proposaran al Parlament un referèndum nacional pel 25 d'abril

L'alcalde d'Arenys de Munt, Carles Móra, ha anunciat aquest vespre juntament amb els resultats de la consulta del 13D, que aquest dilluns un conjunt de persones 'a títol individual' presentaran al Parlament una proposta de llei perquè la cambra convoqui un referèndum sobre la independència de Catalunya per al proper 25 d'abril. Ja que desconeixen quina serà la resposta del Parlament a aquesta proposta, assegura que se seguiran organitzant comissions ciutadanes a tots els municipis que ho sol·licitin per continuar amb les properes onades de consultes el 28 de febrer i el 25 d'abril.

Segons Móra, la 'gent vol que es vertrebi la veu del poble amb accions concretes', i després d'aquesta primera onada de consultes, els impulsors de la proposició al Parlament es veuen 'amb la càrrega moral' de recollir la voluntat del poble català i demanar un referèndum vinculant.

La proposta al Parlament es registrarà demà, i els propers dies es coneixeran els detalls d'aquest possible referèndum, que obligarà els partits catalans a posicionar-se d'una manera clara sobre un referèndum d'independència vinculant.

El 94,7% dels votants vol la independència de Catalunya

El sí a la independència de Catalunya ha guanyat de forma contundent aquest diumenge en les consultes sobre la independència que s'han celebrat a 166 municipis. Segons les dades facilitades per la coordinadora de les consultes, i amb més del 92% escrutat, el 94,71% dels vots s'han decantat pel sí a la independència, davant del 3,53% que hi han votat en contra. Els vots en blanc han estat l'1,76% i els vots nuls, el 0,34%.

Aquests resultats s'han produït amb una participació que frega el 30%, és a dir, uns 200.000 ciutadans dels 700.000 convocats han acudit a les urnes. D'aquesta manera s'ha tancat la primera onada de consultes independentistes que s'ha fet a Catalunya, després de la primera que es va fer al setembre a Arenys de Munt.

VilaWeb: La participació en el referèndum pot haver arribat al 30%, segons les primeres dades

elPeriódico: El 94,7% dels votants vol la independència de Catalunya

LaVanguardia: El 'sí' gana en las consultas soberanistas con el 94,71%

Observadors d'Euskadi, Galícia i la Vall d'Aosta creuen que les consultes són una referent per Europa

Observadors d'Euskadi, Galícia i la Vall d'Aosta italiana han destacat aquest diumenge la 'seriositat i professionalitat' amb què s'estan desenvolupant les consultes d'independència. En una visita als col·legis electorals de Vilanova i la Geltrú, l'expresident de la regió italiana de la Vall d'Aosta, Robert Louvin, ha considerat que les consultes poden acabar esdevenint un 'punt de referència' per al 'futur d ela democràcia europea'. L'exdirigent del BNG i president de la Fundació Galiza Sempre, Xosé Manuel Beiras, veuen en les consultes un 'exercici exemplar de participació democràtica', i l'alcaldessa de Bergara, Agurne Barruso, s'ha mostrat sorpresa amb la mobilització per les consultes.

Per Puigcercós el que sentenciï el TC sobre l'Estatut és 'intranscedent' davant la força de les consultes

El president d'ERC, Joan Puigcercós, considera que la sentència del Tribunal Constitucional (TC) sobre l'Estatut comença a ser 'gairebé intranscendent'. Pel líder republicà mentre l'Estat considera que aquesta sentència serà el 'punt i final', els catalans han trobat amb les consultes per la independència -promogudes des de 'la base'- una via 'democràtica i cívica' que 'suma i no resta'. Pel candidat d'ERC a la presidència de la Generalitat, les consultes en els 167 municipis són un acte de democràcia 'tant pels partidaris de la independència com de l'autonomia' i un avís pels que pensaven que el procés independentista havia de fer-se amb 'trauma i crispació'.

Romeva demana als catalans que participin "sigui quin sigui el sentit del seu vot"

L'eurodiputat Raül Romeva ha exercit el seu dret a vot al Club Muntanyenc de Sant Cugat del Vallès. Romeva s'ha apropat fins al col·legi electoral quan tot just feia mitja hora que havien obert les portes dels centres electorals.

Romeva ha encoratjat a la ciutadania que participi en aquesta consulta i "s'expressi" sigui quina sigui la seva ideologia. En aquest sentit ha apuntat que és molt important que tots els ciutadans majors de 16 anys que estan cridats a les urnes participin en aquesta consulta per conèixer "l'opinió general d'aquesta ciutadania".

L'eurodiputat ha demanat la participació de tots els habitants dels 166 municipis que avui han de pronunciar-se sobre el dret a la independència de Catalunya.

El diputat ecosocialista ha assegurat que participar en una convocatòria d'aquestes característiques és un fet que s'hauria de valorar "positivament perquè 'estem fent ús d ela democràcia". Romeva ha afegit que votar és exercir un "dret" i alhora un "deure".

Vila d'Abadal: 'Catalunya va ser lliure molts anys. Claríssimament, pot tornar-ho a ser'

L'alcalde de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal (Unió), ha votat avui a la consulta sobiranista que té lloc a la seva ciutat, i a continuació ha afirmat: 'Sabem que no és determinant, però també sabem que el nostre país va ser lliure molts anys, molts més que els 300 que portem convivint amb els espanyols. Per tant, claríssimament, pot tornar-ho a ser'. Vila d'Abadal esdevé així el dirigent d'Unió que s'expressa amb més claredat a favor de l'autodeterminació de Catalunya.

S'ha mostrat satisfet per com van les votacions, ha agraït el paper dels voluntaris i ha animat als vigatans a què participin: 'Una part de la societat vigatana ha expressat la seva voluntat de ser independents. L'altra part, veurem què fa.'

'Avui s'inicia un procés que, si dura aquest període de democràcia, de ben segur que farà que Catalunya torni a tenir els seus furs, les seves lleis, la sobirania plena. Per això, per a mi és un dia de goig i de molta felicitat', ha reblat.