lo carrer del riu

lo carrer del riu

23 de febrer, 2010

Els professors catalans faran vaga el 17 de març contra la política d'Educació

Els sindicats de professors USTEC-STEs, CCOO, FETE-UGT i ASPEPC-SPS han convocat avui una vaga per al 17 de març vinent contra les polítiques de la Conselleria d'Educació de la Generalitat, que dirigeix eMaragall.

Fonts sindicals han explicat a Europa Press que la vaga respon a la seva insatisfacció després d'un mes de negociar sense èxit amb la conselleria qüestions relacionades amb el decret d'autonomia de la llei d'educació de Catalunya (LEC) i altres aspectes laborals.

Els professors estan descontents amb la partida pressupostària destinada a Educació, la contractació de substituts per un terç de jornada --en lloc de mitja jornada-- i les "elevades" ràtios a les aules catalanes. CONTRA LA POLÍTICA EDUCATIVA DEL DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ

JA N’HI HA PROU!

López Tena: 'Sense la UE, els organitzadors del referèndum estaríem a la presó o se'ns hagués aplicat la llei de fugues'

El notari, militant de CDC i organitzador de les consultes sobre la independència a Osona el passat 13 de desembre, Alfons López Tena, ha opinat que si l'estat espanyol no fos a la UE, 'els organitzadors del referèndum estaríem a la presó o se'ns hagués aplicat la llei de fugues'. Ha estat una de les formes amb les quals ha defensat la necessitat de la UE i de fer-ne una referència a la pregunta sobre la independència. Ho ha fet en un acte del seu partit favor del sí a Molins, la ciutat més gran de les tres del Baix Llobregat a on s'organitzen votacions el pròxim 28-F. A Molins no hi haurà la referència a la UE, com volia CiU, perquè altres grups promotors com la CUP s'hi ha oposat.

Muriel Casals encapçala la candidatura Òmnium 2.1, disposada a prendre el relleu a Jordi Porta

Òmnium Cultural ja ha configurat la candidatura única a la renovació de part dels càrrecs de la junta que haurà d'aprovar l'assemblea del 20 de març i que significarà el relleu de Jordi Porta al capdavant de l'entitat després de presidir-la durant més de set anys. La candidatura, anomenada 2.1, està encapçalada per la membre de la junta des del 2008 Muriel Casals, que fins ara ocupava una vocalia a l'executiva. D'altra banda, inclou noms nous, com Jordi Cuixart, Josep Maria Solé i Sabaté, Vinyet Panyella, Rita Marzoa, Xevi Montoya i Gerard Birbe. D'altra banda, Casals ha obert un bloc on anirà explicant el programa i el projecte d'Òmnium 2.1 fins al dia de les eleccions.

VilaWeb: Muriel Casals, una candidata de consens per a presidir Òmnium

Quaranta-un diaris catalans publiquen un editorial conjunt en defensa de TV3 al País Valencià

41 diaris catalans i dues associacions de premsa publiquen aquest dimarts un editorial conjunt a favor de la iniciativa legislativa popular Televisió Sense Fronteres, que ja ha aconseguit 400.000 signatures. Amb el títol 'Fem-ho possible: per TV3 i la llengua catalana' , l'AVUI, el Punt, el 9 Nou, el 3 de vuit, el Segre, el Temps i 35 capçaleres més, entre les quals també els diaris digitals Vilaweb i anoiadiari·cat, mostren el seu suport a la iniciativa tirada endavant per Acció Cultural del País Valencià (ACPV) i de les entitats que li donen suport. L'objectiu d'aquest iniciativa és fer arribar al Congrés dels Diputats el debat sobre la presència de TV3 al País Valencià, en primer lloc, però té un abast superior. Avui, Diari de Balears, Diari de Manlleu,Diari de Sabadell, Diari de Tarragona, Diari de Vic, El 3 de vuit, El 9 Nou Osona, El 9 Nou Vallès Oriental, El Martinet, El Mirador del Pla de l'Estany, El Punt, El Salí, El Temps, Els Colors, Estela, La Comarca, La Farga, La Fura, La Palanca, La Veu de la Segarra, L'esquerda de la Bastida, L'hiperbòlic, L'informador, Mediterranean Daurat, Noticiestgn, Nova Conca, Nova Tàrrega, Revista Enrenou, Secundèria, Segre, Som Garrigues, Som-hi, Vallenc, Viure als Pirineus, www.anoiadiari.cat, www.comarquesnord.cat, www.deria.cat, www.sies.tv, Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC), Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC).

EDITORIAL. Fem-ho possible: per TV3 i la llengua catalana

Milers de treballadors surten al carrer contra la reforma de les pensions

Milers de treballadors han sortit al carrer per protestar contra el pla del govern espanyol d'endarrerir l'edat de jubilació fins als 67 anys. Els secretaris generals de CC OO i d'UGT, Joan Carles Gallego i Josep Maria Àlvarez, han dit que el govern hauria de prendre nota de la irritació que ha generat aquesta proposta. L'increment de l'edat laboral ha estat l'espurna que ha fet esclatar les reclamacions sindicals al govern espanyol, tot i que de moment ni CC OO i UGT no es plantegen anar molt més enllà i descarten una vaga general. Les manifestacions, que tenen el suport de sindicats com la USOC i la Intersindical, i de moltes associacions i entitats, es fan al vespre a Alacant, Barcelona, Castelló de la Plana, Girona, Lleida, Tarragona, Tortosa i València. A Palma, es farà divendres.

Avui: Milers de persones es manifesten a Barcelona contra la reforma de les pensions

Raimon canta a casa

Després de deu anys sense trepitjar cap escenari de la ciutat de València Raimon actuarà avui al vespre al teatre Olympia, en un concert organitzat per la Universitat de València, amb les entrades exhaurides de fa dies. El recital completa l'homenatge que la institució valenciana ha fet aquests últims mesos al cantant de Xàtiva amb motiu dels cinquanta anys de la peça 'Al Vent' i, de retruc, de la Nova Cançó, i que va començar amb el lliurament de la medalla de la UV a mitjan desembre. El recital antològic inclourà cançons pròpies i poemes d'Ausiàs Marc, de Salvador Espriu i de Pere Quart. També s'hi avançaran unes quantes cançons de 'Punxa de temps', el disc que prepara Raimon que afirma que no pensat en retirar-se: 'Si puc, moriré amb les botes posades.'

22 de febrer, 2010

Esquerra defensarà demà al Congrés que s'aturi el procés del cementiri nuclear

ICV, també! Eduard Rodríguez Farré 220210 CATr

El portaveu d'Esquerra al Congrés, Joan Ridao, defensarà demà que s'aturi el procés del cementiri nuclear i exigirà al govern de l'Estat que obri un nou «procés transparent i participatiu». El republicà denuncia que el ministeri «ha canviat les regles del joc a mitja partida», ja que el reial decret del 2006 comptava amb la participació decisiva de les comunitats autònomes, «però ara, d'això, no se'n sap res». Així, ERC presentarà una proposició no de llei on es reclamarà que es compleixi amb el que disposa el sisè pla estatal de gestió de residus radioactius, que avalua els efectes en el medi ambient, així com també s'exigirà que, per impulsar el cementiri nuclear, primer s'hagi elaborat un programa que determini la vida operativa de cada central nuclear.

La proposició no de llei també apel·la al consens territorial, social i institucional, i denuncia l'incompliment que l'actual procés suposa del reial decret del 2006.

Protestes contra l'MTC Dissabte, d'altra banda, es van dur a terme diverses protestes contra les candidatures al Magatzem Temporal Centralitzat (MTC) que han presentat Yebra (Guadalajara), Càceres i Sòria. A Yebra, unes 200 persones van participar en una marxa entre aquest municipi i Guadalajara, per mostrar el seu rebuig a la candidatura del municipi a acollir el cementiri nuclear. A Càceres, unes 300 persones es van concentrar a Torre de Santa Maria per protestar contra la candidatura del municipi veí, Albalà. La concentració va ser convocada per una vintena d'ajuntaments de la zona. La plataforma contra la candidatura de Torrubia de Sòria a l'MTC també va reunir en una manifestació més de 200 persones per instar les administracions a declarar Sòria zona no nuclear.

El País: Protesta en Yebra contra el almacén nuclear

El Punt: Ascó i vuit municipis més encaren la recta final per acollir el cementiri nuclear

El tripartit veu un pas enrere i una mostra de poca sensibilitat que la CE prescindeixi de l'únic intèrpret català

Els partits que donen suport al Govern han lamentat aquest dilluns que la UE hagi prescindit de l'únic traductor de català i el substitueixi per un altre de castellà en considerar-ho un 'pas enrere' i un 'error'. A ERC no li ha sorprès la decisió de la UE, perquè, segons el portaveu de la formació republicana, ja sabien que a Europa 'si no ets Estat gairebé no comptes'. Malgrat tot, ERC i ICV-EUiA han considerat que la decisió de la UE mostra la 'poca sensibilitat' de les institucions europees amb el català i s'han compromès a activar els mecanismes necessaris per fer rectificar aquesta decisió. ERC ha anat més enllà i ha denunciat la 'poca sensibilitat' de la UE amb tot allò que no és Estat.

Avui: Europa prescindeix del seu únic traductor de català

Avui: La Comissió Europea es compromet a mantenir les traduccions amb 12 intèrprets de castellà que també saben català

El món de la cultura contra el mapa eòlic del Govern

Escriptors, actors, artistes, cantants, músics, historiadors i fotògrafs han unit la seva veu per rebutjar el mapa eòlic que ha proposat el Govern i que situa una zona de desenvolupament prioritari a l'Alt Empordà. 101 representants del món de la cultura afirmen que, acostumats a agitar des dels escenaris, és el moment de baixar per reclamar que 'parin de desballestar l'Empordà'. 'Ens neguiteja aquest desballestament i, entre tots, hem de buscar solucions eficaces i exigir que escoltin el territori', ha afirmat el cantautor Josep Tero. Ell és només un del centenar d'artistes que s'han adherit a la demanda, coordinada per Iaeden, i que han presentat aquest dilluns a Figueres.

Avui: El món de la cultura contra el mapa eòlic del Govern

La PDD titlla de 'barbaritat jurídica' l'encausament de dotze penedesencs

Demà passat hauran de declarar al jutjat d'instrucció número 2 de Vilafranca del Penedès dotze persones acusades de delicte electoral per recollir signatures a favor del dret de decidir. Amb la imminència del judici, s'han accentuat els actes de suport als encausats. L'últim, avui mateix, en què el president de la Plataforma pel Dret de Decidir (PDD), Josep Cruanyes, ha tornat a criticar les imputacions en una conferència de premsa a la qual han assistit alguns dels encausats, que han qualificat de 'barbaritat' les accions judicials.

Cal recordar que durant la jornada electoral del 9 d'abril de 2008, a moltes viles del país es van muntar taules per recollir signatures per tal que el Parlament tingui competències per a convocar referèndums vinculants. Les juntes electorals de Barcelona i Tarragona van prohibir-ho, però això no va fer enrere els organitzadors. En el cas de Vilafranca del Penedès, els mossos van desmuntar taules i van identificar-ne els responsables, que uns dies més tard, rebien la citació judicial.

Avui: Recollida de signatures, delicte electoral

Tornen a escridassar el Borbó a la final de la Copa de bàsquet

La contundent victòria del FC Barcelona de bàsquet a la Copa contra el Real Madrid (80-61) ha tornat a regalar-nos una nova xiulada contra els reis espanyols, que han arribat al pavelló de Bilbao instants abans de la celebració del partit. Tal com va passar la primavera passada arran de la final de Copa de futbol entre el Barça i l'Athletic de Bilbao, els espectadors catalans i bascos han dedicat una escridassada monumental al cap d'Estat i la seva senyora. En aquesta ocasió no hi ha hagut censura informativa, i els diversos mitjans audiovisuals que retransmetien el partit s'han fet ressò dels crits damunt l'himne espanyol, al mateix temps que recollien imatges dels espectadors catalans desplegant senyeres i estelades.

El conseller Ausàs inaugura el centre cívic de Rasquera

El conseller de Governació, Jordi Ausàs, va inaugurar ahir al vespre el centre cívic de Rasquera, destinat a acollir qualsevol acte que es faci al poble. Dels 954.940 euros de pressupost que tenia l'equipament, el govern n'ha subvencionat 803.414 a través dels departaments de Governació i Cultura. La instal·lació disposa de sala d'actes, sales de reunions, despatxos i una sala de control de projeccions. L'acte inaugural es va tancar amb l'actuació de l'Orquestra de Cambra de l'Empordà.

Salvador Espriu: Assaig de càntic en el temple

Avui fa vint-i-cinc anys de la mort de Salvador Espriu. D'acord amb la consideració de «poeta nacional de Catalunya» que se li havia oficiosament atorgat, el seu cos va ser exposat al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat. Molta gent va passar per la capella ardent, i els funerals i enterrament posteriors a Arenys de Mar, la seva Sinera literària, van ser molt concorreguts.

Vint-i-cinc anys després, i de fet des de molt poc després de la seva mort, el silenci i l'oblit han cobert la memòria d'Espriu i la seva obra. Esporàdiques edicions dels seus llibres i muntatges escadussers d'algunes de les seves obres teatrals no han estat prou per recuperar una obra que en vida del seu autor semblava que hagués de ser vigent sempre. Les circumstàncies històriques, polítiques i culturals hi han tingut a veure. El «poeta nacional» es va significar com a escriptor «cívic» durant el franquisme, quan l'acció en contra del règim necessitava l'èpica que la poesia, i concretament la d'Espriu, donava. Aquesta «apropiació» política ha fet mal a una obra que en conjunt va molt més enllà i que com que parla dels temes eterns de la poesia –la mort, l'amor, el patriotisme...– i està excel·lentment escrita, segurament algun dia serà redescoberta pels lectors. Seria bo que aquest aniversari ho afavorís.

ASSAIG DE CÀNTIC EN EL TEMPLE

(dedicat a la Ribera d'Ebre, pels mals moments que torna a passar)
Oh, que cansat estic de la meva
covarda, vella, tan salvatge terra,
i com m'agradaria d'allunyar-me'n,
nord enllà,
on diuen que la gent és neta
i noble, culta, rica, lliure,
desvetllada i feliç!
Aleshores, a la congregació, els germans dirien
desaprovant: "Com l'ocell que deixa el niu,
així l'home que se'n va del seu indret",
mentre jo, ja ben lluny, em riuria
de la llei i de l'antiga saviesa
d'aquest meu àrid poble.
Però no he de seguir mai el meu somni
i em quedaré aquí fins a la mort.
Car sóc també molt covard i salvatge
i estimo a més amb un
desesperat dolor
aquesta meva pobra,
bruta, trista, dissortada pàtria. (Salvador Espriu)

21 de febrer, 2010

Benach creu que seria un “gravíssim error” que no hi hagués Llei electoral

Ernest Benach ERC 210210 CATinfo

El president del Parlament de Catalunya, Ernest Benach, considera que seria un “gravíssim error” d'aquesta legislatura que els partits no siguin capaços de consensuar una Llei electoral. “No ser capaços de veure que aquest és un tema de país que prima per damunt del partit és un gravíssim error”, ha insistit Benach, que ha demanat als partits avançar al màxim en la Llei electoral perquè pugui ser aprovada al final d'aquesta legislatura. D'altra banda, en declaracions aquest diumenge a 'L'entrevista' de Catalunya Informació, el president del Parlament ha fet una crida a Govern i oposició per “apropar posicions al màxim i arribar a uns mínims acords” per poder lluitar contra la crisi.

Avui: Benach fa una crida als partits catalans perquè reaccionin i arribin a un acord sobre la llei electoral

De denunciadora d'atacs al català a acusada de "desórdenes públicos"

"El passat 3 de setembre al matí, jo, Àngels Monera, i la meva família vam perdre un vol a l'aeroport de Girona en direcció a l'Alguer. El motiu és que vam gosar adreçar-nos als guàrdies civils en català. La seva actitud prepotent i de menyspreu cap a la llengua i la nostra insistència en que teníem el dret d'usar-la, va suposar la meva retenció a les dependències de la Guardia Civil dins l’aeroport". Aquest és un petit relat on Àngels Monera expressa la seva indignació per uns esdeveniments que van convertir el que era una festa i unes jornades d'alegria compartida en una mal dia, en un malson. La família va denunciar els fets a alguns mitjans i a la Secretaria de Política Lingüística. Ara, ha rebut una citació com a acusada en un judici que tindrà lloc aquest dilluns a Santa Coloma de Farners, per "desórdenes públicos", a tres quarts d'onze del matí.

Avui: "Si no vol parlar castellà, demani un traductor"

Les coordinadores pro-referèndum criden a la participació el 28F

El Vendrell ha acollit aquest matí l'acte central de campanya de les consultes sobre la independència de Catalunya, amb la intervenció de les comissions organitzadores locals i amb actuacions musicals i culturals. L'acte ha comptat amb la presència del batlle del municipi, Benet Jané, del batlle d'Arenys de Munt Carles Móra i del diputat escocès Kenneth Gibson.

A la convocatòria feta com a acte central de les consultes del 28-F hi han assistit unes dues-centes persones que han omès les inclemències del temps i que han arribat des de punts molt diversos del país. Els organitzadors de l'acte han valorat positivament l'assistència en tenir en compte el mal temps i l'ubicació de la convocatòria.

Les intervencions han anat a càrrec de representants de les comissions organitzadores de Cardona i el Vendrell, a més de la de Carles Móra, batlle d'Arenys de Munt, municipi precursor de les consultes a Catalunya. També hi fan intervencions els portaveus de les comissions de Llorenç del Penedès, Xerta, Llinars del Vallès, Alella, Caldes de Montbui, Sant Quirze del Vallès i del Baix Camp.

Ridao raona que una alta participació el 28F 'interessa tant als independentistes com els que no ho són'

El secretari general d’Esquerra, Joan Ridao, anima tant els independentistes com els unionistes a què participin activament el proper diumenge 28 de febrer en les consultes independentistes que tindran lloc a 77 municipis d'arreu del país perquè, segons considera, ‘una alta participació interessa a tothom’.

Ridao, que va fer aquestes declaracions en un acte celebrat a Molins de Rei i que va comptar amb la presència de regidors i alcaldes dels municipis del Baix Llobregat on se celebraran consultes, va assegurat que que una alta participació ‘interessa tant els independentistes que creuen que no és possible més encaix amb Espanya i que Espanya és un mal negoci’, com ‘als demòcrates que volen que els seus interessos es gestionen des de la proximitat, als que volen que de cara el futur decidim per nosaltres mateixos davant de situacions com la crisi econòmica’.

En aquest sentit, va subratllar que Catalunya ha passat ‘de la desorientació i la perplexitat a l’autoestima col·lectiva’ i que ara ‘el català emprenyat’ és un català ‘lúcid i ambiciós que ha dit prou, que ha donat un cop de puny a la taula i ha posat al l’agenda política el dret a decidir’.

Gerry Adams considera una oportunitat la declaració de l'esquerra abertzale

El president del Sinn Féin, Gerry Adams, ha manifestat la seva satisfacció per l'aprovació del document 'País Basc dempeus' després de la consulta assembleària de les bases de l'esquerra abertzale. El dirigent republicà irlandès ha destacat que suposa una 'oportunitat real' per a la pau al País Basc.

'És un canvi important que genera una oportunitat per a un final del conflicte al País Basc i per a un avanç polític real', ha afirmat Adams en declaracions al diari irlandès 'An Phoblacht'. 'El debat intern entre els militants de base bascos ha implicat fins a set mil activistes. És un important aconseguiment', ha dit. Segons el polític irlandès, 'altres esdeveniments recents són un indici de la determinació per part de l'esquerra abertzale de resoldre el conflicte i lluitar pels drets nacionals i democràtics mitjançant mètodes pacífics i democràtics'.

Vicent Sanchis: Cent partits de gràcia

El futbol és soroll. Les declaracions desmesurades i els articles de premsa buits lliguen partit amb partit. Perquè alguna fava cal bullir mentre arriba la carn. Per això la discreció és tant d’agrair. I encara més quan arriba, silent, acompanyada dels fets. Avui Pep Guardiola celebra un aniversari. Fa cent partits que va començar a entrenar el Barça. Quan hi va arribar ho va fer a contracorrent i contra l’opinió de molts dels culers que ara li fan festetes.

Malgrat la prudència que el defineix, va prometre bon futbol i sacrifici. I també la disciplina que tant calia a l’equip en aquells moments. Com que sabia que el seu fitxatge havia suscitat moltes més reticències que les que són habituals entre una afició correctiva, va renunciar als cent dies de gràcia. No li van caldre. Després de dues ensopegades, poc ha ensopegat. Guardiola ha estat l’entrenador més gloriós de la història del futbol. Sis grans trofeus en una temporada. I bon joc. El millor. Acompanyats d’una infinita humanitat, combinada amb una intel·ligència inusual. Pep Guardiola sap que mentre guanyi no li serà gens fàcil anar-se’n i que quan comenci a perdre no li serà gens fàcil quedar-se. Sap també que és en aquesta activitat on més en evidència queda la condició humana. I aguanta. I persisteix. L’entrenador del Barça ha donat cent partits de gràcia a l’afició, Cent mil gràcies, senyor Guardiola.

20 de febrer, 2010

Barça 4 - Racing 0

Puyal 200210

El Barça ha trigat exactament 33 minuts en deixar sentenciada la victòria davant el Racing i fer seus els tres punts en joc en el partit de la jornada 23 del campionat de LLiga disputat aquest vespre al Camp Nou. Iniesta ha marcat al minut 6, Henry -titular després de tres partits absent- ha trencat la seva llarga sequera amb un gol de falta directa al minut 29 i només quatre minuts després Márquez també ha marcat de falta des d'una posició similar. El partit ha estat molt plàcid per a l'equip blaugrana no només perquè l'ha decidit molt ràpidament, sinó també perquè el Racing ha estat un rival voluntariós però fluix, inofensiu en atac (no ha xutat entre pals) i massa vulnerable enrere, en el que la presència de Canales, el jove fitxatge del Reial Madrid, s'ha fet notar més pels xiulets que li ha dedicat el Camp Nou que per les seves accions. El Barça, amb les conegudes baixes d'Abidal, Alves, Keita i Xavi, ha sortit amb la novetat de Márquez en defensa, Touré al migcamp i Henry i Bojan davant, no ha fet un gran partit, però tampoc ho ha necessitat. N'ha tingut prou amb sortir molt intens per marcar la diferència ben aviat i això li ha permès dedicar la resta de partit a administrar les forces, pensant en el retorn a la Champions contra l'Stuttgart dimarts que ve. L'absència de lesions a l'equip barcelonista ha estat una de les notícies després d'una setmana en què la infermeria ha estat més notícia que el mateix futbol, i l'altra, ha estat el gol de Thiago en l'acció més destacada d'una segona part sense història. El jove del filial ha sortit a la segona part per disputar els seus primers minuts oficials amb el Barça a la Lliga i els ha aprofitat d'allò més bé marcant el seu primer gol a passada de Messi. La victòria blaugrana trasllada la pressió al Reial Madrid, que dormirà a cinc punts de distància a la classificació i estarà obligat a vèncer el Vila-real aquest diumenge al Bernabéu si no vol tornar a cedir terreny a la Lliga. FOTOGALERIA SPORT: Les millors imatges del partit

La Plataforma en Defensa de l'Ebre anuncia una gran mobilització el 30 de maig a Barcelona

La Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE) demana a totes les organitzacions, entitats i a la societat civil el màxim recolzament en la primera gran manifestació de l'any que s'ha convocat a Barcelona, el 30 de maig, amb l'objectiu de fer sentir a tot Catalunya les problemàtiques del territori. Més enllà de la denúncia dels perills que corren el riu Ebre i el Delta, des de la plataforma ebrenca volen visualitzar i denunciar agressions com el cementiri nuclear o la implantació eòlica massiva 'que recau de nou a la Terra Alta i la Ribera d'Ebre'. La PDE demana que la concentració sigui una 'gran festa' per fer sentir la veu més enllà del territori i perquè també es desperti l'atenció de la Unió Europea. El Punt: La Plataforma en Defensa de l'Ebre es manifestarà a Barcelona el 30 de maig

directe.cat: La Plataforma en Defensa de l'Ebre es manifestarà el 30 de maig a Barcelona

Avui: La Plataforma en Defensa de l'Ebre anuncia una gran mobilització el 30 de maig a Barcelona

MANIFEST DE LA 10a ASSEMBLEA DE LA PDE Tots els vídeos de la X Assemblea de la PDE

Multitudinària manifestació a Barcelona de pagesos i ramaders per la greu crisi que pateix el sector

Unes 7.000 persones, segons l'organització, i 3.000 segons la Guàrdia Urbana, s'han manifestat aquest migdia pels carrers de Barcelona per reclamar a la Generalitat i al govern espanyol mesures 'urgents' per fer front a la profunda crisi que pateix el sector agrari. També denuncien els abusos de les grans distribuïdores, que imposen preus 'ruïnosos' als productors i a la vegada marquen 'marges abusius' per al consumidor. Per això, entre les seves reivindicacions hi ha la de 'reclamar' una nova legislació de comerç agroalimentari, que garanteixi 'transparència' al mercat. La mobilització ha finalitzat a la plaça de Sant Jaume amb la intervenció de representants agraris d'arreu del territori. Unió de Pagesos: MANIFESTACIÓ Preus justos al camp i a la ciutat

VilaWeb: Els pagesos porten la reclamació dels preus justos a Barcelona

Avui: Uns 5.000 pagesos es manifesten a Barcelona contra la crisi del sector i els preus abusius >

Romeva encapçala la cimera dels sobiranistes d'Iniciativa

L'eurodiputat Raül Romeva és avui un dels participants més destacats de la Jornada sobre el Fet Nacional a ICV que té lloc a Barcelona. Dijous ja va deixar clar al seu blog que, després de molts anys de creure en una Espanya federal, s'ha adonat que l'única federació possible és la de Catalunya amb Europa, 'i de manera més àmplia, els Països Catalans o Euroregió'. A la jornada també hi participaran Dolors Camats i Jordi Fàbregat (EPM), entre d'altres dirigents del partit.

Construint sinergies: Una Catalunya sobirana i europea? és legítim, és necessari, és progressista.

CpC no retirarà sota cap concepte la ILP per la llei electoral i reclama sentit de país a CiU

Ciutadans pel Canvi, l'associació cívico-política promotora de la ILP per la llei electoral de Catalunya, ha decidit, amb el suport de gairebé 90.000 persones, que no retirarà sota cap concepte la seva iniciativa i aquest divendres ha demanat als partits que la tramitin durant aquesta legislatura per reobrir de nou la ponència de la llei malgrat el fracàs del primer intent. Els promotors de la ILP han reclamat a CiU 'sentit de país' perquè renunciï al seu model i assumeixi, com han fet PSC, ERC i ICV-EUiA, la proposta dels experts, la qual seria un 'gran acord' segons ha manifestat el diputat de CpC Toni Comín. Per la presidenta de l'associació, Carme Valls, no té sentit que els partits parlin d'autogovern si són incapaços de dotar el país d'una llei electoral pròpia.

Escola Valenciana celebra 25 anys en defensa de la llengua

Enguany es commemoren 25 anys des de les primeres Trobades d'Escola en Valencià, que reuniren unes 4.000 persones. Aquestes festes per la llengua cada primavera reuneixen al llarg i ample de les comarques del País Valencià al voltant de 200.000 persones. La Nit d'Escola Valenciana tradicionalment és el punt d'inici de les trobades per la llengua però enguany és especial per la commemoració d'aquests 25 anys.

El president d'Escola Valenciana, Diego Gómez, considera aquesta nit de dissabte és 'molt significativa' i que la federació ha volgut celebrar-la a la capital de La Plana 'perquè a les comarques de Castelló s’ha apostat fermament per l’ensenyament en valencià des de fa 25 anys i perquè la gent d’ací és un referent en l’ús de la nostra llengua'.

Un espectacle de Xarxa Teatre serà l'aperitiu del lliurament dels guardons en reconeixement a la tasca en favor de l'ús social de la llengua. Els premiats són el grup Obrint Pas, la professora i membre del Consell Valencià de Cultura, Isabel Ríos, i l'associació castellonenca que representa 'el Betlem de la Pigà'.

Diego Gómez: "No es pot sacrificar el valencià per incorporar l'anglès" (Avui)

19 de febrer, 2010

El Priorat s'indigna i defensarà el paisatge actual

L'any 2001, alcaldes i representants del teixit social i econòmic del Priorat van firmar un acord contra la proliferació de centrals eòliques a la comarca, i van fer una aposta alternativa per rendibilitzar el patrimoni paisatgístic. Els espais més emblemàtics s'han mantingut exempts de molins, al mateix temps que creixia el turisme, i fins i tot es promovia una candidatura per obtenir reconeixement de la Unesco. El decret del govern, però, s'ha fixat ara en les carenes de Cornudella i Porrera, a les quals mai han faltat pretendents. La decisió ha generat indignació almenys en aquest últim municipi, i també a la veïna població d'Alforja (Baix Camp), que presentaran al·legacions. Segons l'alcaldessa, Mercè Juncosa (PSC), tirar endavant el parc del Molló -on el govern preveu la instal·lació d'aerogeneradors- "seria omplir de màquines el decorat de Porrera". L'alcaldessa afirma, a més, que la zona està catalogada com a espai d'especial protecció a la normativa urbanística municipal, i no admet aquestes instal·lacions. "És la zona més bonica del poble", explica Juncosa, que assegura que no ha rebut informació del govern i que, arribat el cas, no donarà llicència d'obres. L'Ajuntament ha convocat una assemblea veïnal i presentarà un informe negatiu al govern. "Han actuat amb traïdoria. Volen fer negoci, i nosaltres, viure", afirma.

Porrera, com altres pobles, s'ha posicionat al mercat turístic gràcies al vi i al paisatge. En tot el poble hi ha ara unes 90 places d'allotjament. "Molta gent s'ha hipotecat per a molts anys amb negocis turístics sostenibles. Sembla que l'administració ens vulgui fotre", afirma Gemma Peyrí, de la casa rural Mas Ardèvol.

ERC alerta que caldrà modificar el mapa eòlic per consensuar-lo amb el territori

El president d'Esquerra, Joan Puigcercós, ha declarat, durant una visita aquest dijous al migdia a Tarragona, que el mapa eòlic serà una bona eina per 'racionalitzar' la implantació de nous parcs, però que s'han d'evitar instal·lacions eòliques en zones on els veïns les rebutgen. Segons Puigcercós, cal 'desmuntar' previsions d'instal·lacions que ja es donen per consolidades, però que estan carregades de 'conflictivitat', ja sigui perquè estan en processos judicials o bé per l'oposició veïnal. En aquest sentit, ERC avisa Economia que haurà de modificar el mapa per fer-lo consensuat amb el territori. En l'opinió del líder d'ERC, el nou mapa eòlic no pot ser un 'afegit' als 'errors anteriors'.

Herrera anuncia que deixarà l'escó al Congrés espanyol abans del setembre per preparar la campanya electoral catalana

El secretari general d'ICV, Joan Herrera, ha anunciat aquest divendres que abans de l'1 de setembre té intenció de deixar el seu escó al Congrés espanyol per dedicar-se a preparar la campanya electoral de les eleccions catalanes en què encapçalarà la llista ecosocialista. 'Si les eleccions són quan toquen, que tot fa pensar serà així, a l'octubre o el novembre, m'agradaria instal·lar-me a Catalunya l'1 de setembre', ha dit en declaracions a Ràdio4. Herrera, que substitueix Joan Saura com a candidat a la presidència de la Generalitat, aspira formar part del pròxim Govern tot i que ha matisat que 'no a qualsevol preu'.

Avui: Herrera deixarà el seu escó al Congrés al setembre per preparar les eleccions

Les comissions locals prenen més relleu el 28-F

Quan manca poc més d'una setmana per a la segona tanda de consultes sobre la independència de Catalunya, els setanta-set municipis que han convocat els ciutadans a votar arboren la campanya amb tota mena d'actes i convocatòries. Ho fan amb menys dubtes que no pas els pioners del 13-D, però amb un sostre que caldrà superar. Diumenge es farà al Vendrell l'acte central de campanya amb la intervenció de les comissions organitzadores locals i amb actuacions musicals i culturals.

directe.cat: Les consultes independentistes implanten el vot electrònic abans que el Govern espanyol

Tres anys de progrés sobiranista

L'entitat independentista Sobirania i Progrés ha organitzat aquest vespre un acte de celebració dels tres anys d'història de l'entitat. L'acte, amb el títol 'Una Nació, un Estat: tres anys de Sobirania i Progrés', ha sigut alhora un aniversari dels tres anys d'existència de la plataforma i 'una posada a punt del discurs independentista del cicle polític obert pel fracàs definitiu de la reforma estatutària i el final consegüent de la via autonomista'.

L'acte de celebració s'ha fet a l'auditori AXA de Barcelona, situat a l'edifici de l'Illa Diagonal, i ha consistit en una conferència col·lectiva a càrrec de membres promotors de Sobirania i Progrés, com ara l'economista Elisenda Paluzie, els juristes Hèctor López Bofill i Marcel Mateu, l'escriptora Maria Mercè Roca, i el president de l'entitat, l'actor Joel Joan. La conferència ha comptat, a més, amb un convidat d'excepció, el diputat escocès Kenneth Gibson, de l'Scottish National Party, que ha parlat sobre el futur de nacions sense estat com les nostres a Europa.

Avui: Sobirania i Progrés celebra els seus tres anys amb una crida a un sí rotund el 28-F

La ILP perquè TV3 es vegi al País Valencià supera les 400.000 signatures

Acció Cultural del País Valencià (ACPV) ha anunciat aquest divendres que la Iniciativa Legislativa Popular de Televisió Sense Fronteres, que impulsa l'entitat amb l'objectiu que els canals de Televisió de Catalunya (TVC) es puguin veure al País Valencià, ja ha superat les 400.000 signatures de les 500.000 que calen per poder tramitar-la.

A més, l'entitat cultural ha anunciat que la campanya de recollida de signatures, que tenia previst finalitzar la primera setmana de març perquè la Junta Electoral Central demanava lliurar les firmes el 24 de març a Madrid, s'amplia tres mesos. Així, es continuarà recollint suports fins a l'última setmana de maig i les signatures es lliuraran a la Junta Electoral Central el mes de juny.

En el comunicat l'ACPV considera que el fet que ja s'hagi passat de les 400.000 signatures "garanteix l'èxit de la campanya" i demana a l'organització i als col·laboradors que evitin un "relaxament". "Es tracta de sumar el màxim de signatures per tenir el màxim de força per després poder garantir l'aprovació del projecte de llei", acaba el comunicat.

VilaWeb: La ILP 'Televisió Sense Fronteres' ja aplega més de 400.000 signatures

Televisió sense fronteres per TV3 al País Valencià

El Dalai Lama demana als diputats catalans que votin a favor de la ILP per abolir les curses de braus

En una carta gestionada per l'Associació per a la Defensa dels Drets de l'Animal, i remesa al Parlament, el Dalai Lama assenyala que hi ha 'evidències que les curses de braus són una pràctica cruel que infligeix de forma pública un dolor atroç a animals innocents pel que dono suport a la Iniciativa Legislativa Popular promoguda per ONGs i ciutadans catalans per a prohibir les curses de braus a Catalunya'. El Dalai Lama demana als diputats catalans que votin a favor de la ILP: 'Faig una crida al Parlament de Catalunya perquè voti a favor de la reforma de l'article 6.2ª de la Llei de Protecció dels Animals de Catalunya, i abolir definitivament l'excepció que permet les corrides de toros'. Avui: El Dalai-lama, a favor de la prohibició de les corrides

Lluís Simon denuncia la repressió contra les seleccions catalanes al seu primer llibre

El director adjunt d’El 9 Esportiu de Catalunya, Lluís Simon, ha presentat aquest dijous 'Catalunya contra Espanya. El partit interminable' (Cossetània Edicions), primer llibre de l'autor on fa referència a les repressions polítiques i el joc brut del govern d’Espanya contra l’oficialitat de les seleccions catalanes. Al text, Simon destaca com, tot i el gran esforç que ha hagut d’invertir Catalunya en la lluita per fer-se un lloc en l’aparador internacional, des de Madrid hi ha ordres estrictes perquè aquesta selecció no pugui tenir representació esportiva més enllà de les fronteres estatals.